Po mimořádném 13letém projektu restaurování byly historické lázně v Istanbulu po staletích zanedbávání znovu otevřeny. Z „nic“ stavu plesnivých omítnutých zdí a všeobecné opuštěnosti bylo jedno z nejkrásnějších zdravotních a wellness center v Osmanské říši obnoveno do minulosti.
Zeyrek Çinili Hamam bude obsahovat starožitná i současná koupací a lázeňská zařízení, soukromou zahradu a muzeum, které představí fascinující historii lázní a dalších podobných.
Nachází se v istanbulské čtvrti Zeyrek, zapsané na seznamu UNESCO, prvním krokem na dlouhé cestě lázní k obnově byla nová série archeologických vykopávek, které začaly v roce 2011 a které odkryly nejstarší základy budovy, včetně římských artefaktů a původních cisteren postavených v roce 2011. Byzantinci, kteří dodávali horkou vodu do lázní a okolních čtvrtí. Tyto cisterny jsou místem nové výstavy současného umění s názvem Léčivé ruiny , která byla otevřena před lázeňskými zařízeními.
Název lázní „Çinili“ znamená kachlová a odhady založené na vykopávkách na místě a průzkumech soukromých sbírek naznačují, že stěny lázní lemovalo 10 000 dlaždic iznik, většinou v modré a bílé a ve 37 různých vzorech. jednou (a znovu bude) zahrnovala oddělená zařízení pro muže a ženy a teplé a studené místnosti.
Byl to jeden z prvních příkladů veřejného prostoru s tak propracovaným kachlovým designem, obvykle hájemství královských paláců.
Stavitel lázní Mimar Sinan ze 16. století byl pověřen královským admirálem vybudováním lázní, i když se o nich často nemluví ve stejném zářivém tónu jako o mešitě Selimiye nebo mostu Stari Most. Je považován za největšího architekta Osmanské říše a stavěl mosty, mešity, školy koránu a mauzolea po celém Blízkém východě, táhnoucí se až do Bosny. Mnozí ho prohlašují za rovného Michelangelovi.
Ve své době také postavil 48 veřejných a soukromých lázní neboli hammamů, z nichž několik existuje také v Istanbulu, včetně lázní Haseki poblíž mešity Hagia Sophia, které byly také po pádu Osmanské říše zanedbávány a také obnoveny v roce 21. století skupinou pohostinství.
Marmara Group, turecká pohostinská korporace, dohlížela na celý projekt pro Zeyrek Çinili Hamam a pověřila architektonické a designérské týmy, aby znovu představily kachlový interiér s 3000 původními dlaždicemi a fragmenty, které byly objeveny během vykopávek.
Ponoření do minulosti
Tiskové materiály uvolněné z klenutých stropů v teplých a studených místnostech zobrazují skutečně ohromující kulisu společného koupání. V místech, kde to bylo možné, byly ponechány odkryté původní a krásné malby z 18. a 19. století, které kdysi pokrývaly stěny hammamu, ale byly skryty pod vrstvami omítky po více než dvě století. V místech, kde byly příliš zničené, byly překryty novým materiálem.
Výsledkem je dojemná připomínka starobylosti místa.
Poblíž lázní bude muzeum věnované kultuře a tradici hammamu napříč Turkye a širším světem Osmanské říše. Kolekce složitě vyřezávaných a docela tupých dřevěných sandálů, které nosili bohatí koupající se, spolu s ručníky a župany, mísami a fantastickými botami (viz níže). Péče o náčiní je vystaveno společně s exponátem věnovaným dlaždicím, které pokrývaly stěny a podlahy v dobách největší slávy lázní.
Muzeum navíc umožňuje nahlédnout do důmyslného systému vody a vytápění lázní. Návštěvníci mohou prozkoumat podzemní byzantské cisterny, kde byly na zdech objeveny tajemné námořní rytiny. V budoucnu budou cisterny hostit rotující program site-specific uměleckých instalací.
Před obnovením své původní funkce veřejných lázní představuje Zeyrek Çinili Hamam v Istanbulu výstavu současného umění Healing Ruins. Tato jednorázová výstava u příležitosti otevření hammamu se koná v historických lázních ze 16. století a nově odkrytých byzantských cisternách.
Healing Ruins zkoumá možnosti transformace na individuální i společenské úrovni. Název záměrně nese více významů a naznačuje nejen to, že ruiny jsou neodmyslitelně léčivé, ale že akt opravy ruin by na nás mohl mít transformační účinek.
„Přehlídka je celá o objevených vrstvách tohoto místa,“ říká Koza Gureli Yazgan z Marmara Group pro Art Newspaper . „Nikdo nevěděl, že tam je, a teď to bude moderní prostor.“