S QR kódy se setkal snad již každý, kdo má mobil. Narazíte na ně při platbách, na vizitkách nebo v restauracích. Snadno je načtete mobilem a dozvíte se vše, co potřebujete. Co se však pod tou „černou šachovnicí“ ukrývá a jak si obstarat svůj vlastní QR kód?
Oproti klasickým čárovým kódům, které lze načíst pouze skenerem, jsou QR kódy blíž běžným zákazníkům, kteří si při jejich načtení vystačí s mobilem. Neznamená to ale úplné zatracení čárových kódů. Ty totiž i nadále nacházejí široké uplatnění, zejména při výrobě a skladování zásob. QR kódy se hodí na místa, kde dochází ke kontaktu s klientem. Ten může být pomocí QR kódu snadno přesměrován na internetové stránky, video nebo třeba do adresáře telefonu, kam se mu uloží nové telefonní číslo. Uplatnění QR kódů je široké a nabízí i řadu marketingových výhod.
Rostoucí trend moderních QR kódů
Moderní doba s sebou přinesla rostoucí popularitu QR kódů. Nejenom, že se v nich dokáže uložit mnohem větší množství dat, než v klasickém čárovém kódu EAN (až 4 296 alfanumerických znaků nebo 7 089 číslic), ale výhodou je i jejich snadné a rychlé čtení, které vyplývá už ze samotného názvu (QR = Quick Response, tj. rychlá odezva). Mezi jejich další výhody patří:
- snadné čtení mobilním telefonem
- možnost šifrování dat z důvodu bezpečnosti
- nižší náchylnost k poškození a ztrátě čitelnosti
- možnost čtení kódu z displeje
Jak vytvořit QR kód
Aby výsledný QR kód obsahoval informace a akce, které od něho očekáváte, musí být vytvořen prostřednictvím generátoru QR kódů. Jedná se o program, který na základě vstupních dat vytvoří finální podobu kódu. Kvalitní generátor QR kódů nabízí možnost tvořit i tzv. dynamické QR kódy, které mají obrovskou výhodu v tom, že jsou upravitelné – odkazují na internetovou adresu, jejíž obsah lze měnit, upravovat a aktualizovat. Ušetří vám tak náklady a čas na distribuci nových, přetištěných statických kódů a v neposlední řadě vám mohou pomoci zefektivnit vaši marketingovou kampaň díky měřitelnosti.